In olie ondergedompelde distributieriemen vormen een probleem voor zowel fabrikanten als monteurs die voertuigen met deze eigenschappen onderhouden.

Tot de bekendste motoren behoren:

  • Ford 1.0 EcoBoost
  • PSA 1.2 PureTech
  • VW 1.0 TFSI

Wat zijn de voordelen van distributieriemen in olie?

  • Minder wrijving (tot 20%)
  • Minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot
  • Minder gewicht en dus lagere kosten voor fabrikanten
  • Kortere onderhoudsintervallen voor de riem (van 120.000 tot 200.000 km)

Wat zijn de nadelen van deze technologie?

De oliegesmeerde riem verslijt zeer snel, al vóór 60.000 km. De afbraak van deze riem en de vervuilde olie genereren een soort sludge die in veel gevallen de oliezeef en andere circuitcomponenten verstopt. Deze verstopping kan schade veroorzaken die minstens € 4.000 kost om de oliepomp en turbocompressor te repareren, evenals de vervanging van de distributieriem.

Waarom gaan distributieriemen kapot?

Benzine bevat momenteel meestal 5% bio-ethanol. Door directe injectie wordt een deel van deze brandstof gefilterd en komt in de carterolie terecht. Dit mengsel komt constant in contact met de riem en het is het azijnzuur in de bio-ethanol dat ervoor zorgt dat de distributieriem breekt.

Hoe kunnen we het verslijtproces van de riem voorkomen of vertragen?

1 : Door de motorolie zo schoon mogelijk te houden:

Om dit te doen, moet u de motor elke keer dat u de olie wisselt, reinigen. Als u dit niet doet, blijft het azijnzuur uit de bio-ethanol in het carter aanwezig en zal de riem verder afbreken.

Instructies voor het reinigen van het smeersysteem en het schoonhouden van de olie:

  • Voeg vóór de oliewissel een blik Wynn’s Oil System Cleaner toe aan het reservoir met 3 tot 6 liter smeermiddel.
  • Laat de motor 20 minuten stationair draaien.
  • Verwijder de oude olie en vervang de filter. Vul vervolgens het reservoir met nieuwe olie.
  • Een blik van 325 ml behandelt maximaal 6 liter motorolie.

2 : Voorkom zoveel mogelijk dat er brandstof in de olie lekt:

Om dit te doen, moet u de eigenschappen van het smeermiddel versterken om zuren te neutraliseren en de wrijving in de motor te verbeteren. Gebruik hiervoor Wynn’s Super Friction Proofing.

oil system cleaner

OIL SYSTEM CLEANER

Oliesysteemreiniger

Super friction proofing

SUPER FRICTION PROOFING®

Motorbescherming

Gebruiksaanwijzing:

  • Voeg één blik Super Friction Proofing toe aan het oliereservoir met 3 tot 6 liter nieuwe olie.
  • Let er bij het toevoegen van het product op dat het maximale oliepeil niet wordt overschreden.
  • Eén blik van 352 ml behandelt maximaal 6 liter motorolie.
  • Gebruik het product bij elke oliewissel of indien nodig vaker.

Het reinigen van de injectoren is ook essentieel om te voorkomen dat er overtollige brandstof in het oliesysteem terechtkomt. Bij een slechte inspuiting wordt er meer brandstof verbruikt. Overtollige brandstof stroomt vervolgens via de zuigerveren in het oliesysteem, wat bijdraagt ​​aan de vervuiling ervan. Het reinigen van de injectoren met Wynn’s Diesel of Petrol Extreme Injector Cleaner helpt de optimale inspuiting van de injectoren te herstellen en de prestaties van het voertuig te verbeteren.